Regulamin realizacji projektów edukacyjnych w Gimnazjum nr 1 w Krakowie
Rozdział I
Ustalenia ogólne
- Uczniowie mają obowiązek realizowania projektów edukacyjnych na podstawie §21a Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.).
- Szkoła stwarza warunki do realizacji uczniowskich projektów edukacyjnych, które mogą mieć charakter: przedmiotowy, międzyprzedmiotowy lub społeczno-obywatelski, a czas ich trwania powinien wynosić od 2 tygodni do 7 miesięcy w zależności od problematyki i złożoności projektu.
- Informację o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz jego temat wpisuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum, a do arkusza ocen dołącza się pisemną informację o udziale ucznia w realizacji projektu.
Rozdział II
Warunki realizacji projektu
§2
- Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu z zastosowaniem różnorodnych metod i form.
- Zakres tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej dla gimnazjum lub wykraczać poza te treści.
- Projekty realizowane są przez uczniów w klasie drugiej, a w szczególnych wypadkach ich realizacja może zostać dokończona lub przesunięta nie później niż końca pierwszego semestru klasy trzeciej.
- Dyrektor Szkoły podejmuje decyzję o umożliwieniu uczniowi realizowania projektu edukacyjnego w klasie trzeciej gimnazjum na pisemną prośbę rodziców (prawnych opiekunów) ucznia..
- Uczeń może brać udział w realizacji więcej niż jednego projektu.
- W roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym realizowane są projekty edukacyjne wychowawcy klas pierwszych informują uczniów i ich rodziców o warunkach i zasadach realizacji projektów obowiązujących w Szkole.
§3
- Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela-opiekuna i obejmuje następujące działania:
- wybór tematu projektu;
- określenie celów projektu i zaplanowanie etapów jego realizacji;
- wykonanie zaplanowanych działań;
- publiczne przedstawienie rezultatów projektu;
- ocenę i ewaluację projektu.
- Uczniowie mogą realizować projekty w zespołach klasowych lub międzyklasowych liczących co najmniej 2-3 uczniów.
- Sposób podziału na poszczególne zespoły projektowe odbywa się w sposób uwzględniający preferencje uczniów oraz możliwości nauczycieli i Szkoły.
- Wyboru projektów należy dokonać do 30 września roku szkolnego w którym projekt jest realizowany. W roku szkolnym 2015/16 ze względu na wprowadzenie nowelizacji termin ten jest przesunięty do 30 października.
- Przy wyborze tematyki projektu obowiązuje zasada dobrowolności, a jeden projekt może być realizowany niezależnie przez kilka zespołów uczniowskich.
- Jeśli wystąpiły przyczyny, które uniemożliwiły realizację podjętego zadania w ramach realizacji projektu, dopuszcza się, w wyjątkowych sytuacjach:
- modyfikację listy projektów realizowanych w trakcie danego roku szkolnego;
- zmianę tematyki, terminów zakończenia i sposobu prezentacji projektu;
- zmianę opiekuna (opiekunów) projektu.
- Decyzję o zmianach w pracy nad projektami podejmuje koordynator projektów po konsultacji z opiekunem danego projektu .
§4
- Udział ucznia w projekcie ma wpływ na ocenę zachowania, zgodnie z zasadami ustalonymi w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.
- Udział ucznia w projekcie jest potwierdzany na świadectwie ukończenia gimnazjum oraz w arkuszu ocen przez wpisanie tematu projektu oraz słów „uczestniczył” lub „uczestniczyła”.
- W przypadku ucznia zwolnionego z realizacji projektu na świadectwie oraz w arkuszu ocen w odpowiednim miejscu wpisuje się „zwolniony” lub „zwolniona”.
Rozdział III
Zadania Dyrektora Szkoły
§5
- Dyrektor Szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną:
- określa szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego zapisane w Regulaminie realizacji projektów edukacyjnych w Gimnazjum nr1, zwanym dalej Regulaminem;
- powołuje szkolnego koordynatora projektów;
- Dyrektor Szkoły może zwolnić ucznia z realizacji projektu edukacyjnego na udokumentowany pisemny wniosek rodziców (prawnych opiekunów) w szczególnie uzasadnionych przypadkach:
- uczeń realizuje obowiązek szkolny poza szkołą;
- uczeń jest nieobecny w szkole z powodów zdrowotnych lub losowych.
Rozdział IV
Zadania nauczycieli
§6
- Szkolny koordynator projektów:
- zbiera propozycje tematów projektów, przedstawia je Dyrektorowi Szkoły i Radzie Pedagogicznej;
- upowszechnia informacje na temat realizowanych projektów w sposób przyjęty w Szkole wspiera merytorycznie i organizacyjnie opiekunów projektów;
- monitoruje stan realizacji projektów;
- kieruje organizacją publicznej prezentacji projektów;
- sprawuje nadzór nad dokumentacją projektów;
- Koordynator rozstrzyga sytuacje problemowe mogące się pojawić podczas realizacji projektów edukacyjnych.
§7
- Opiekun projektu w szczególności:
- wspiera uczniów w:
- wyborze tematu projektu edukacyjnego;
- określeniu celów projektu;
- zaplanowaniu etapów jego realizacji;
- wykonaniu zaplanowanych działań;
- publicznym przedstawieniu rezultatów projektu edukacyjnego.
- wypracowuje i podpisuje z uczniami kontrakt;
- zapoznaje uczniów z zasadami realizacji projektu, prowadzenia dokumentacji i wspiera w jej prowadzeniu;
- czuwa nad prawidłowym przebiegiem projektu;
- prowadzi konsultacje dla uczniów realizujących projekt;
- pomaga uczniom na każdym etapie realizacji projektu;
- monitoruje realizację projektu;
- motywuje uczniów do systematycznej pracy;
- udziela wsparcia w prezentacji projektu;
- ocenia prezentację projektu;
- komunikuje się z wychowawcą ucznia nt. jego udziału w projekcie;
- koordynuje pracę nauczycieli w przypadku, kiedy projekt edukacyjny ma charakter między przedmiotowy;
- ocenia projekt we współpracy z nauczycielami, którzy wspomagali jego realizację;
- sporządza pisemną informację do arkusza ocen o udziale ucznia w realizacji projektu
- prowadzi dokumentację potwierdzającą realizację projektu i po zakończeniu projektu przekazuje ją koordynatorowi.
- wspiera uczniów w:
§8
- Wychowawca klasy:
- w trakcie roku szkolnego w klasie pierwszej informuje uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego;
- monitoruje udział uczniów w pracach zespołów projektowych poprzez kontakt z opiekunami projektów oraz koordynatorem;
- przekazuje informacje o wynikach monitorowania rodzicom;
- komunikuje się z opiekunami projektów w sprawie oceniania zachowania;
- dokonuje zapisów dotyczących realizacji przez ucznia projektu edukacyjnego w dokumentacji szkolnej (dziennik lekcyjny, arkusze ocen, świadectwa, inne ustalone przez szkołę).
§9
Nauczyciele – w zakresie swoich kompetencji – są zobowiązani do udzielenia wsparcia w realizacji projektów zespołowi projektowemu, który za pośrednictwem opiekuna projektu zwróci się o pomoc, a także, na prośbę opiekuna projektu, biorą udział w opracowaniu kryteriów oceny projektu i samej ocenie projektu.Rozdział V
Zadania uczniów
§10
Uczeń zobowiązany jest do wzięcia udziału w jednym zespołowym projekcie edukacyjnym w ciągu całego cyklu kształcenia.§11
- Uczniowie realizujący projekt:
- dokonują wyboru projektu po zapoznaniu się z ofertą projektów na dany rok szkolny;
- zapoznają się z celami projektu i jego problematyką przedstawioną przez opiekuna projektu;
- wspólnie z opiekunem ustalają zasady współpracy (zawarte w kontrakcie) oraz podział zadań w zespole;
- aktywnie uczestniczą w realizacji projektu, współpracują w zespole, terminowo wywiązują się z podjętych i wyznaczonych zadań;
- systematycznie uczestniczą w konsultacjach z opiekunem;
- prowadzą dokumentację potwierdzającą wykonywanie poszczególnych zadań, jeśli wynika to z ustalonych zasad współpracy;
- aktywnie uczestniczą w prezentacji projektu;
- dokonują samooceny i oceny koleżeńskiej realizacji projektu.
- Uczeń może odstąpić od realizacji wybranego wcześniej projektu w fazie planowania prac związanych z jego realizacją, po poinformowaniu opiekuna oraz szkolnego koordynatora projektów.
§12
- Uczniowie mogą korzystać z pomieszczeń Szkoły do celów realizacji projektu w godzinach jej pracy, pod opieką opiekuna lub innych nauczycieli.
- Uczniowie mają obowiązek dbania o powierzony sprzęt i inne materiały potrzebne do realizacji projektu.
Rozdział VI
Zadania rodziców
§13
Rodzice są zobowiązani do zapoznania się z Regulaminem oraz wspierania dziecka podczas wykonywania zadań związanych z realizacją projektu.Rozdział VII
Dokumentacja projektu
§14
- Dokumentacja dotycząca projektu powinna zawierać:
- kartę projektu (Załącznik 1) - POBIERZ!;
- kontrakt z uczniami (Załącznik 2) - POBIERZ!;
- arkusze samooceny ucznia (Załącznik 3) - POBIERZ!;
- arkusze oceny koleżeńskiej (Załącznik 4) - POBIERZ!;
- arkusz oceny pracy uczniów podczas realizacji projektu (Załącznik 5) – POBIERZ!;
- zapis elektroniczny projektu
- Dokumentację przechowuje szkolny koordynator projektów
- Dokumentację papierową przechowuje się do końca roku szkolnego, w którym uczeń kończy gimnazjum.
Rozdział VIII
Działania związane z realizacją projektu
§15
- Wybór tematu projektu.
- W terminie do 15 czerwca roku poprzedzającego rok szkolny, w którym uczniowie będą realizować projekt edukacyjny, zespoły przedmiotowe lub indywidualni nauczyciele zgłaszają do koordynatora propozycje projektów na kolejny rok szkolny. Zespoły przedmiotowe lub indywidualni nauczyciele mogą uwzględniać wcześniejsze propozycje uczniów.
- Lista tematów projektów na nowy rok szkolny jest zatwierdzana przez Radę Pedagogiczną na posiedzeniu plenarnym w czerwcu/lipcu.
- W terminie do 30 września roku szkolnego, w którym uczniowie będą realizować projekt edukacyjny, uczniowie dokonują wyboru tematu projektu. Wychowawca sporządza klasową listę zespołów projektowych i przekazuje ją Koordynatorowi.
- W terminie do 31 października koordynator przedstawia Dyrektorowi zbiorczą listę tematów wraz ze składem zespołów projektowych. Informacje te udostępnia się w sposób przyjęty w Szkole.
- W przypadku, gdy uczeń:
- nie zdecyduje o wyborze tematu,
- nie określi zespołu, z którym będzie realizował projekt,
- nie złoży deklaracji z powodów niezależnych od siebie (np. z powodu choroby) wychowawca włącza go do określonego zespołu, uwzględniając zainteresowania i zdolności ucznia, po konsultacji z opiekunem projektu
§16
- Określenie celów projektu i zaplanowanie etapów jego realizacji.
- Realizacja projektu rozpoczyna się od spotkania, na którym opiekun projektu z zespołem uczniowskim wspólnie ustalają w szczególności:
- kontrakt;
- czas realizacji projektu;
- formy pracy, zbierania informacji i dokumentowania prac;
- podział zadań w zespole, w tym wybór lidera zespołu;
- kryteria oceny projektu;
- sposób prezentacji i podsumowania projektu.
- Ustalenia wpisywane są do karty projektu.
- Realizacja projektu rozpoczyna się od spotkania, na którym opiekun projektu z zespołem uczniowskim wspólnie ustalają w szczególności:
§17
- Wykonanie zaplanowanych działań.
- Uczniowie pracują nad realizacją projektu pod opieką nauczycieli.
- Terminy i czas konsultacji zespołu projektowego z opiekunem dokumentowane są w karcie projektu.
- Koordynator wraz z opiekunami projektu i innymi nauczycielami przygotowuje program Dnia Projektów, uzgadniając formułę prezentacji poszczególnych projektów.
- Uczniowie dokonują samooceny projektu i oceny koleżeńskiej.
- Opiekun projektu dokonuje oceny projektu.
§18
- Publiczne przedstawienie rezultatów projektu.
- Zakończeniem projektu jest publiczna prezentacja, której forma jest uzależniona od tematyki realizowanego projektu.
- Prezentacje mogą odbywać się na forum klasy, gremium złożonego z kilku klas a wybrane, najciekawsze projekty -w czasie Przeglądu Projektów Edukacyjnych ,
- Prezentacja projektu – w zależności od realizowanego tematu i formy projektu – może odbyć się w innym terminie, wyznaczonym przez koordynatora, w uzgodnieniu z opiekunem projektu.
- W przypadku projektu realizowanego jako przedsięwzięcie jego prezentacja następuje zgodnie z ustalonym planem przyjętym w projekcie.
- W zależności od tematyki projektu w prezentacjach – jako obserwatorzy i zaproszeni goście – mogą uczestniczyć:
- uczniowie Gimnazjum nr 1
- inne osoby, których obecność opiekun i uczniowie uznają za ważną i potrzebną ze względu na charakter projektu.
Rozdział IX
Ocena projektu
§19
- Oceny projektu dokonuje opiekun, który może konsultować się z innymi nauczycielami przed jej dokonaniem.
- Kryteria oceny projektu powinny uwzględniać:
- uczniowską dokumentację projektu, jeśli wynikała z ustalonych zasad współpracy z opiekunem;
- wytwory materialne wykonane przez uczniów w projekcie, o ile takie były planowane i powstały;
- sposób prezentacji projektu lub przedsięwzięcia, jeśli było ono celem projektu;
- pracę zespołową i indywidualną ucznia;
- ocenę koleżeńską;
- samoocenę uczniów.
- Opiekun ma prawo do niezaliczenia projektu lub usunięcia z zespołu projektowego ucznia, który nie współpracował z grupą, nie wykonywał powierzonych zadań, nie dotrzymywał warunków realizacji projektu.
- Podstawą do dokonania zapisu na świadectwie ukończenia gimnazjum i w innych dokumentach szkolnych jest informacja koordynatora o udziale ucznia w realizacji projektu. Wychowawca otrzymuje od koordynatora listę uczniów jego klasy wraz z tematami projektów , które każdy z uczniów wykonał.